Etanol a benzinben – hogyan reagálnak a kismotorok?

A legtöbb két- és négyütemű motort gond nélkül tankolhatják meg az új E10 üzemanyaggal !!!

A töltőállomásokon nagy bio etanol tartalmú műbenzint kapnak.

Etanol a benzinben – hogyan reagálnak a kismotorok?

Nemsokára a benzinben lévő bioetanol részaránya a töltőállomásokonötről tíz százalékra emelkedik. Megkérdezték a motorok gyártóit, hogy a vásárlók gondolkodás nélkül tankolhatják-e az új üzemanyagot.

„E10"-nek nevezik azt az új üzemanyagot, amelyet Európában benzinkutaknál hamarosan már szabványosan használnak. Az „E" az etanolnak, a „10" a benzinben lévő tízszázalékos etanol részaránynak a jelzése. Az ásványolaj-konszernek a bioüzemanyag-kvóta törvénynek megfelelően kötelesek ezt a részarányt a szokásos benzinhez hozzákeverni. A kötelezettség 2010 decemberének közepén lépett hatályba. Az ásványolaj-gazdaság még az átállási szakaszban van, mivel az újdonság bevezetése több hetet vesz igénybe. Ide nem csak az olajfinomítók átállása tartozik, hanem a kútoszlopok és töltőpisztolyok, illetve pénztárak és ároszlopok átcímkézése is.

 

Az „E10" bevezetésével a kormányzat kőolajimportoktól való függőségét tovább csökkenti, mivel Pl. Németország jelenleg kőolajszükségletének 97%-át mindenekelőtt Oroszországból importálja. 20 millió tonna benzin németországi fogyasztása mellett az E10 tehát ahhoz járul hozzá, hogy évi 2 millió tonna benzint takarítsanak meg, kalkulál előre a németországi bioetanol-gazdaság szövetsége.

Ezeken kívül hat az etanol-hozzákeverés a klímavédelemre is, mert a bioetanolt, tehát alkoholt, mifelénk gabona és cukorrépa erjesztéséből és desztillálásából nyerik.

Az E5 megmarad a töltőállomáson

Már a 2008-as évben a benzinben lévő bioetanol részarányt ugyanezen okokból ötről tíz százalékra akarták növelni. Akkoriban azonban a szándék politikailag nyomás alá került, mert attól tartottak, hogy az új üzemanyaggal régi kocsik milliói nem mennének rendesen.

Időközben, de nem utolsósorban, a roncsprémium gondoskodott arról, hogy a régi járművek száma drasztikusan lecsökkent. Ezen kívül, az E10 benzin mellett a töltőállomáson megmarad még a „szuper" fajta, amely, ahogyan eddig, csak 5% etanolt („E5") tartalmaz.

Mivel a bioetanol jóllehet a legtöbb járműnek a hozzákeverés mértékében nem jelent gondot, amint az USA-beli illetve franciaországi tapasztalatok bizonyítják, az ADAC is úgy értékeli, hogy a mai személygépkocsik több mint 90%-ának nem lehetnek gondjai.

Mindezek ellenére az üzemanyag nem gondmentes: a benzinnél kicsit más összetétel a motorban és az üzemanyag-vezetékekben nem kívánt vegyi reakciókhoz vezethet. Kiváltképpen veszélyeztetettek az alumínium alkatrészek, a műanyagból készült tömítések és vezetékek.

A gondok által mindenekelőtt a 2000-es év előtti gyártási évű járművek érintettek. Az autóvezetők azonban kétes esetben az interneten, a www.dat.de/e10 weboldalon tájékozódhatnak arról, hogy a járművük E10-el használható-e.

De hogyan is néz ki a vevőkkel a benzinnek fűnyírókba, motoros fűrészekbe, illetve motoros kaszákba tankolása? Lehet ezt gondolkodás nélkül tankolni, ahogyan eddig a normálbenzint, vagy inkább átálljanak a „Szuper" fajtára?

Engedélyezések négyütemű motorokra

Sok motorgyártónak az E10-re történő átállás nem új, mivel az üzemanyag az USA-ban bár hosszabb ideje bevezetésre került. Ide számít példának okáért a Briggs & Stratton. „Az E10 üzemanyag felhasználójának ezért a tartósságot vagy biztonságot illetően nem kell jobban figyelnie, mint az eddigi üzemanyagoknál.", közli a vállalat. Vannak országok, ahol a berendezéseket már E10-el tankolják. Ugyanígy lehet a Kawasaki motorokat a Kawasaki Motors Europe szerint E10-el gond nélkül megtankolni.

„A Honda Power Equipment, valamint a Honda Csónakmotorok minden négyütemű motoros berendezése üzemeltethető E10-el", mondják ugyancsak a Honda házból. Mindamellett az E10 erősebben reagál a befolyásoló tényezőkre, mint napfénnyel való besugárzásra, környezeti hőmérsékletre és tárolási időre, amelyek a benzin minőségét megváltoztathatják, és gyorsabban használhatatlanná tehetik. Ezért a Honda azt ajánlja, hogy csak E10 üzemanyagot használjanak de egy megfelelő üzemanyagtartályban kell tárolni azt. A berendezés hosszabb állásideje esetén, pl. télen, az üzemanyagtartályt, és a porlasztót is le kell üríteni.

A Stiga- ill. GGP a kereskedőit arról tájékoztatta, hogy a négyütemű motorok ugyan E10-hez használhatók, azonban a gyártó azt ajánlja, hogy két heten túli állásidők esetén a porlasztó úszókamráját ürítsék le. Ez a legegyszerűbben úgy történik, hogy abban az üzemanyag-vezetéket csappal (ha van), vagy megfelelő tömlőszorító-bilinccsel zárják el, és ezt követően a motor addig jár, ameddig üzemanyaghiány miatt az le nem fullad.

A kétütemű motorok E10 üzemanyagának használatáról a Stiga lebeszél.

Zöld út majdnem minden kétüteműnek

A kétütemű motorok más gyártói ezzel szemben nem látnak gondot az új benzinnel kapcsolatban. „Minden berendezést legfeljebb 10% etanol-tartalmú benzinnel gond nélkül üzemeltethetnek", közli a Stihl. Nagyobb alkoholtartalomnál ezzel szemben járási zavarokra kerülhet sor. Ugyanígy az alkatrészek károsodásai sincsenek kizárva. Ez nem érvényes az új M-tronic technológiájú Stihl termékekre, mint pl. az MS441-C-M-re, vagy az FS 460 C-EM könnyű szegélynyírókra, amelyek ez év tavaszán kerülnek piacra.

A Husqvarna példának okáért az engedélyezést az összes kétütemű motornak megadja, régi berendezéseknél is. A vevőknek azonban nagy értékű kétütemű olajt kell használniuk. Az Emak is a belső kísérletekre kapott saját adatok szerint állapította meg, hogy a motoros fűrészekben, motoros kaszákban, vízszivattyúkban, fúvóberendezésekben, illetve vágócsiszolókban lévő összes kétütemű motor E10-el használható. Mivel a berendezések az amerikai piacon is használatban vannak, azokban az E10 üzemanyagot hosszabb ideje használják.

„Ajánlatos lenne viszont egy szakműhelyben történő felülvizsgálat és korrigált, dúsabb porlasztó-beállítás alkalmazása", tanácsolja egy vállalati kapcsolattartó. Az Emak is azt ajánlja, hogy a kétütemű motorok üzemanyagát 30 napnál tovább ne tárolják, mivel az alkohol erősen vizet köt le a légkörből, és ez bizonyos körülmények közt a motor hiányos kenése miatt károsodásokhoz vezethet.

A Solo kismotorok ezzel szemben jelenleg még nem ad számos kétütemű motoros berendezésnek E10-ről szóló engedélyezést.

A megbízhatóságra vonatkozó kísérletek, munkadarabra gyakorolt hatások még nem lezártak, indokolja ennek gyártója, és azt ajánlja a vevőknek, hogy a továbbiakig térjenek vissza az E5-ös „Super" fajtára.

Hinrich Neumann

Az eredeti német nyelvű cikk.

Az oldalon további érdekességet találunk németül, ha rákeresünk az ethanol szóra.