Gondos Gazda, avagy a STIHL gépeket is karban kell tartani

A következő cikkünkben egy gondos gazdának a gépét szeretnénk bemutatni, mely a műhelyünkbe került szervizelés címén. A cikkben szereplő gép az egyik legnagyobb darabszámban található STIHL MS 170 -es otthoni motorfűrész. A cikk során bemutatjuk, hogy milyen károkat képes okozni egy gépen a karbantartás hiánya, függetlenül attól, hogy ez egy láncfűrész, fűkasza vagy akármilyen kerti gép.

A láncfűrészt azzal a hibával hozták be üzletünkben, hogy nehezen indul erőtlen és nem pörög ki. Ez manapság nem ritka probléma köszönhetően a rossz minőségű üzemanyagoknak, és az etanolnak. - De erről egy másik cikkben szó fog esni részletesebben. - Mert ennek a láncfűrésznek nem ez volt a problémája. 

A következő képen a gép levegőszűrője látható, melyet teljesen eltömött a főrészpor és a finom por. Így a gép nem kapott megfelelő mennyiségű levegőt. Illetve a filclap fellazulásának köszönhetően elkezdte átengedni már a port a karburátor fele. 

 

A probléma orvosolható lett volna egykompresszor vagy levegőspray segítségével, de az is sokat segíthet, ha a levegőszűrőből a koszt kiverjük, egy ecset segítségével. Továbbá a levegőszűrőből ítélve ez még a gyári levegőszűrő lehetett a gépen. Amit nem ártott volna már cserélni sem. A következő képen a levegőszűrőház látható, melyen már megjelent a levegőszűrő filcének fellazulásának köszönhetően a fűrészpor. Amennyiben ennyire átengedi a port a levegőszűrő érdemes cserélni, mert a továbbiakban nem biztos, hogy megfelelően képes megszűrni a port. A következő képen a levegőszűrő ház karburátor felőli részén figyelhetjük meg a fűrészpor lerakódását, amely innen már egyenesen a hengerbe és a forgattyúsházba kerül.

 A nagyobb problémát nem a karburátorban lerakódott üledék és eltömődés jelenti, hanem innen már egyenes út vezet a hengerben. A képen a gép dugattyúján keletkezet vastag kokszréteg látható, amelyet a nem megfelelő égés okozott. Ha ide bejut a por nemcsak kokszot fog eredményezni, hanem a gépnek megadja a végső kegyelemdöfést. Az égéstérbe bejutó szemcsék össze karistolják a henger és a dugattyú falát, melynek köszönhetően a gép kompressziója megszűnik. A keletkező koksz a kipufogó kiömlőn lerakódva eltömíti a gáz szabad áramlását, az égéstermék nem tud eltávozni. A keletkezett koksz visszajutva az égéstérbe további károkat okozz. A koksz az égéstérből eljut a forgattyúsházba, a csapágyakhoz amelyeket szépen kikoptat. A kopás mellett jelentkezik még a plusz hő, aminek a hatására a főtengely megéghet. Ha a csapágyak szétkopnak akkor a csapágygolyók széttörhetnek, megszorulhatnak és a láncfűrész 10000 fordulatának köszönhetően olyan hatást érnek el mintha sörétes puskával lőttünk volna a gépre.

A következő képgallériában megnézheti, hogy lehet tönkretenni egy hónap alatt egy STIHL motorfűrészt.

 A következő képre kattintva megnézheti a teljes képgalériát: